Přeskočit na hlavní obsah

Elena Ferrante: Geniální přítelkyně

Elena Ferrante je pseudonym italské spisovatelky a doposud se neví, kdo se za ním skrývá. Kolují nejrůznější povídačky a dohady. Nicméně faktem zůstává, že se jí podařilo napsat romány, které uchvátily svět a dočkaly se i svého filmového zpracování (Tíživá láska a Dny odpuštění).
Geniální přítelkyně jsou prvním dílem stejnomenné tetralogie. Dostalo se mu už i seriálové podoby. Tato kniha patří poslední měsíce mezi velice často propírané i v České republice. Příběh se odehrává v chudé čtvrti v Neapoli v 50. letech. Sledujeme přátelství dvou dívek Lily a Eleny (Lenu). Elena vypráví o jejich dětství a dospívání, pro kterou byla právě Lila tou geniální kamarádkou a připadala si, že jí nesahá ani po kotníky.
Autorce se povedlo zdánlivě nemožné. Autenticky vykreslila prostředí Neapole, aniž by zabředla do nudných popisů. Zatímco první část, dětství, pro mě byla právě kvůli kulturním rozdílům temná, utíkala pomalu a já přemýšlela, jestli knihu neodložit, protože mi přišla zbytečně negativní, jak jsem zjistila později, jednalo se o pouhé rozehrání. Zásadní částí knihy (a také nejdelší) je dospívání, během nějž konečně věci dávají smysl a zapadají do sebe, přičemž tmavé zážitky pokračují, ale probleskuje mezi nimi i světlo a láska. Už to není všechno tak bezútěšné.
V mnoha hodnoceních jsem se dočetla, že vztah Lily a Eleny, respektive obsese Eleny Lilou je nepochopitelná a nesmyslná. Troufám si nesouhlasit. Mě osobně kniha vtáhla do mého dětství. Postupně jsem měla takovou kamarádku. Četba Geniálních přítelkyň pro mě byla návratem do mého vlastního dětství a dospívání, kdy všechny naše pocity byly velice intenzivní a já bych tehdy pro mou kamarádku udělala cokoli. Byla mým vzorem, chtěla jsem být jako ona, napodobovala jsem její chování, její styl řeči. Jak jsem se později dozvěděla, tak ona to měla podobně co se týče mě! A myslím, že to je i případ Eleny a Lily, akorát mi čteme příběh pouze z pohledu Eleny, takže si to můžeme jen domýšlet z toho, když čteme, jak Lila s Elenou mluví, jak odpovídá a reaguje. Ve vztahu mezi nimi je spousta žárlivosti, sem tam naschvály, protože obě si připadají vůči té druhé nedostatečné, obyčejné, nehezké.
Ferrante umí skvěle dramatizovat, eskalovat děj. Používá krásná přirovnání, ale zároveň s nimi šetří a tím pádem čtenáři nezevšední, ale těší se na ně. Je to výborná kniha a těším se už na další díly.

Hodnocení: 90%




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Viktorie Hanišová: Houbařka

Viktorie Hanišová patří do nové generace českých autorů a autorek. Debutovala v roce 2015 s knihou Anežka. Houbařka je její druhý román a momentálně se připravuje nová kniha Rekonstrukce, která by měla vyjít tohoto roku. Houbařka je příběh o pětadvacetileté ženě, která žije na Šumavě v rozpadajícím se letním sídle, zchátralé chalupě. Celé dny tráví v lesích, kde sbírá houby, které pak prodává za pár korun v místní restauraci. Z živoření ji vytrhne až smrt matky. Ta spolu se zničeným domem dává věci do pohybu a vytahuje staré kostlivce ze skříně. Minulost, před kterou nikdo neuteče. Viktorie Hanišová napsala působivé dílo. Děj plyne lehce, kniha se čte dobře. Hanišová není přehnaně tajemná a zároveň nemá potřebu všechno polopaticky vysvětlovat. Spoléhá na čtenáře. Kniha není přehnaně náročná, ale ani vyloženě oddychová. Za to pravděpodobně může i náročnost tématu. Jedná se o temný příběh, jehož tísnivá atmosféra dolehne a nepustí. Ono samotné téma sbírání hub působí ponuře - temný les

Petra Dvořáková: Sítě

Petra Dvořáková se v českém prostředí proslavila zejména knihou Já jsem hlad, která pojednávala o poruchách příjmu potravy. Na kontě má mimo jiné také výbornou vesnickou prózu "Dědina". Ve své publikaci Sítě se opět zabývá více psychologickým tématem a to, jak avizuje v podnázvu, problémy sebevědomí. Dílo sestává ze tří rozličných příběhů. V prvním sledujeme hlavní hrdinku, která má přítele a z předchozího vztahu syna. Sledujeme její postupný vývoj, kterým ji provází psycholog, k němuž chodí na terapie. Druhý příběh pojednává o rodině, která je velice silně věřící. Děj je nám zprostředkován především očima manželky, která si dopisuje s knězem a hledá řešení manželské krize. Poslední vyprávění je o vypočítavosti ve zdravotnictví. Sledujeme v něm rozklad osobnosti. Bývalé zdravotní sestry, která je pro peníze a úspěch ochotná udělat téměř cokoli. Zatímco Dvořáková ve svém díle Dědina excelovala, Sítě jsou mizerný průměr. Četla jsem je bezmála tři měsíce, prokládala jinou li

Lauren Oliver: Zmizelé dívky

Lauren Oliver se řadí mezi mladé autorky. Oliver je pseudonym, vlastní jméno zní Schreter. Jedná se o americkou autorku, což je poznat i na prostředí, ve kterém se děj jejích knih odehrává. V České republice vyšlo jako první její dílo Chvíle před koncem, které má i svou filmovou verzi. Následovala řada dalších knih. Autorka se ve své tvorbě zaměřuje na středoškolačky. Jedná se o tzv. literaturu young adult. Příběh Zmizelých dívek pojednává o dvou sestrách - Daře a Nick. Jedna je oheň, druhá voda. Obě jsou opačné, přesto nerozlučné. Po autonehodě, kterou Dara ošklivě odnese, se snaží najít k sobě znovu cestu. Do toho se rozbíhá pátrání po malé holčičce Madeleine, po které se slehla zem. Podaří se sestrám znovu obnovit ztracenou blízkost? Najde se děvčátko? Lauren Oliver má vytříbený sloh a krásnou stylistiku. Do jaké míry je to dáno jejím talentem a do jaké kvalitou překladu a bohatostí češtiny, netuším, neboť s originálem jsem tu čest neměla. Nicméně číst texty Oliver je doslova balz