Přeskočit na hlavní obsah

Petra Dvořáková: Sítě

Petra Dvořáková se v českém prostředí proslavila zejména knihou Já jsem hlad, která pojednávala o poruchách příjmu potravy. Na kontě má mimo jiné také výbornou vesnickou prózu "Dědina". Ve své publikaci Sítě se opět zabývá více psychologickým tématem a to, jak avizuje v podnázvu, problémy sebevědomí.
Dílo sestává ze tří rozličných příběhů. V prvním sledujeme hlavní hrdinku, která má přítele a z předchozího vztahu syna. Sledujeme její postupný vývoj, kterým ji provází psycholog, k němuž chodí na terapie.
Druhý příběh pojednává o rodině, která je velice silně věřící. Děj je nám zprostředkován především očima manželky, která si dopisuje s knězem a hledá řešení manželské krize.
Poslední vyprávění je o vypočítavosti ve zdravotnictví. Sledujeme v něm rozklad osobnosti. Bývalé zdravotní sestry, která je pro peníze a úspěch ochotná udělat téměř cokoli.
Zatímco Dvořáková ve svém díle Dědina excelovala, Sítě jsou mizerný průměr. Četla jsem je bezmála tři měsíce, prokládala jinou literaturou a k jejich dočtení se musela vyloženě nutit. Problém byl patrně v tom, že první příběh byl nejslabší, ale zároveň nejdelší. Psychologie postav, reálnost a uvěřitelnost a zejména logické chování zde značně pokulhávalo. O černobílosti charakterů snad netřeba mluvit. Slohem, literárním stylem nikterak výjimečné či zajímavé.
Druhý příběh pro mě osobně byl nejlepší, nejsvižnější a nejzajímavější. Zároveň také nejreálnější. Je zjevné, že má Dvořáková o tomto tématu přehled (její tvorba v minulosti zabíhala do otázek víry). Kam až to může s lidskou zaslepeností zajít? Myslím, že tato linka by si zasloužila více rozvedení a více prostoru a vydala by i na celou knihu.
Třetí příběh byl námětem i rozuzlením zajímavý, ale pro mě neadekvátně zpracovaný. Místy jsem se vyloženě nutila k tomu, abych nepřeskakovala (když hrdinka pracovala v nemocnici). Naopak část, kdy prodává, využívá lidi, mohla být více rozvedená. Tento problém se totiž netýká jen zdravotnictví, ale i různých nabídek "levných" parfémů, hrnců apod. Využívá se přitom podobných postupů a útočí na city, případně ty, kteří se hůře brání (důchodci, osamělí lidé).
Problém mám také s podnázvem ohledně sebevědomí. Vykreslené případy byly naprosto extrémní, přitom se sebevědomím má problém každý druhý. Tyto příběhy však nic takového neodrážely. První byl zkrátka naprosto nelogický. Pokud ta žena měla takový problém a takové obavy ze samoty, nic by se tak snadno nepřeklopilo. Druhý příběh se spíš než sebevědomí týkal náboženského fanatismu. Třetí příběh byl spíš varováním před nechutnými praktikami a touze mít vše. Naprosto klasickým problémem se sebevědomím by bylo např. domácí násilí, kdy žena není schopna odejít, šikana ve škole apod.

Hodnocení: 45% za druhý příběh

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Viktorie Hanišová: Houbařka

Viktorie Hanišová patří do nové generace českých autorů a autorek. Debutovala v roce 2015 s knihou Anežka. Houbařka je její druhý román a momentálně se připravuje nová kniha Rekonstrukce, která by měla vyjít tohoto roku. Houbařka je příběh o pětadvacetileté ženě, která žije na Šumavě v rozpadajícím se letním sídle, zchátralé chalupě. Celé dny tráví v lesích, kde sbírá houby, které pak prodává za pár korun v místní restauraci. Z živoření ji vytrhne až smrt matky. Ta spolu se zničeným domem dává věci do pohybu a vytahuje staré kostlivce ze skříně. Minulost, před kterou nikdo neuteče. Viktorie Hanišová napsala působivé dílo. Děj plyne lehce, kniha se čte dobře. Hanišová není přehnaně tajemná a zároveň nemá potřebu všechno polopaticky vysvětlovat. Spoléhá na čtenáře. Kniha není přehnaně náročná, ale ani vyloženě oddychová. Za to pravděpodobně může i náročnost tématu. Jedná se o temný příběh, jehož tísnivá atmosféra dolehne a nepustí. Ono samotné téma sbírání hub působí ponuře - temný les

Elena Ferrante: Geniální přítelkyně

Elena Ferrante je pseudonym italské spisovatelky a doposud se neví, kdo se za ním skrývá. Kolují nejrůznější povídačky a dohady. Nicméně faktem zůstává, že se jí podařilo napsat romány, které uchvátily svět a dočkaly se i svého filmového zpracování (Tíživá láska a Dny odpuštění). Geniální přítelkyně jsou prvním dílem stejnomenné tetralogie. Dostalo se mu už i seriálové podoby. Tato kniha patří poslední měsíce mezi velice často propírané i v České republice. Příběh se odehrává v chudé čtvrti v Neapoli v 50. letech. Sledujeme přátelství dvou dívek Lily a Eleny (Lenu). Elena vypráví o jejich dětství a dospívání, pro kterou byla právě Lila tou geniální kamarádkou a připadala si, že jí nesahá ani po kotníky. Autorce se povedlo zdánlivě nemožné. Autenticky vykreslila prostředí Neapole, aniž by zabředla do nudných popisů. Zatímco první část, dětství, pro mě byla právě kvůli kulturním rozdílům temná, utíkala pomalu a já přemýšlela, jestli knihu neodložit, protože mi přišla zbytečně negativní