Přeskočit na hlavní obsah

Ladislav Zibura: Pěšky mezi buddhisty a komunisty

Jméno Ladislav Zibura mohlo málokomu utéct, a to zejména v posledních čtyřech letech. Mladý student žurnalistiky proslul svými poutěmi (Santiago de Compostela, Řím, Jeruzalém a další). O svém putování uspořádal přednášku pro přátele. Zájem byl ovšem tak veliký, že se mu podařilo rychlostí blesku vyprodat brněnské kino Scala. Tím započal cyklus přednášek, psaní knih a výprav na další cesty.
Vzhledem k tomu, že dlouhodobě trpím absencí české literatury, která by mě rozesmála a zároveň použité vtipy nebyly hloupé, napadlo mě zkusit právě jednu z knih Zibury. Na dvou jeho přednáškách už jsem byla. U první jsem se za břicho popadala, u druhé jsem už tolik rozjuchaná nebyla, protože jsem v té zábavě cítila jistou nucenost.
Ziburovi v knižním podání se dá vytknout celá řada věcí. Když jsem byla asi v půlce knihy a vnímala u sebe jistou rozladěnost a zklamání, jsem si ale uvědomila podstatnou věc a to, že záleží, jak k jeho literárnímu počinu člověk přistupuje. Očekávala jsem cestopis? Ne. Vzhledem ke znalosti obsahu a formy přednášek jsem dostala přesně to, s čím jsem si knihu kupovala. Jen obsahovala mnohem méně humoru. Čímž nemyslím, že by se autor o vtip nesnažil. Naopak, sype z rukávu jeden vtípek za druhým. Problém vnímám v tom samém, v čem selhávaly přednášky – na mě to působilo místy strojeně. Chybí mu lehkost. Párkrát jsem se zasmála, ale čekala jsem toho smíchu víc. Mnohem víc. Ziburovo kouzlo spočívá v jeho charisma s jakým dovede humorné historky vyprávět. Na papíru ovšem často zanikají. Škoda.

V knize se řada věcí opakuje. Velice zjednodušeně by se dalo říct, že se jedná o opakující se cyklus, kdy se poutník ráno probudí, shání někde snídani, jde, shání oběd, jde, shání večeři, hledá místo ke spaní. Po nějaké době mi to přišlo unylé a zdlouhavé a já se těšila na konec knihy. Pak jsem si uvědomila, že to není chyba autora, protože cíl jeho poutě v tomhle spočíval, což avizoval už na začátku knihy. Zibura záměrně neběhá po památkách, vyhýbá se turistickým místům a naopak prochází „neatraktivními“ místy. Chce zažít život v zemi v jeho surové podobě a jeho cílem je nám to zprostředkovat a třeba nám tak i dodat odvahu, že není, čeho se bát. Ukázat, že ačkoli kultury máme na světě různě odlišné, podstata člověka zůstává všude stejná. Lidi jsou buď dobří nebo zlí, ale všude je někdo, kdo nám pomůže a žádná situace není tak bezvýchodnou a beznadějnou, jak se zdá. A to splnil.

Hodnocení: 70%

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Viktorie Hanišová: Houbařka

Viktorie Hanišová patří do nové generace českých autorů a autorek. Debutovala v roce 2015 s knihou Anežka. Houbařka je její druhý román a momentálně se připravuje nová kniha Rekonstrukce, která by měla vyjít tohoto roku. Houbařka je příběh o pětadvacetileté ženě, která žije na Šumavě v rozpadajícím se letním sídle, zchátralé chalupě. Celé dny tráví v lesích, kde sbírá houby, které pak prodává za pár korun v místní restauraci. Z živoření ji vytrhne až smrt matky. Ta spolu se zničeným domem dává věci do pohybu a vytahuje staré kostlivce ze skříně. Minulost, před kterou nikdo neuteče. Viktorie Hanišová napsala působivé dílo. Děj plyne lehce, kniha se čte dobře. Hanišová není přehnaně tajemná a zároveň nemá potřebu všechno polopaticky vysvětlovat. Spoléhá na čtenáře. Kniha není přehnaně náročná, ale ani vyloženě oddychová. Za to pravděpodobně může i náročnost tématu. Jedná se o temný příběh, jehož tísnivá atmosféra dolehne a nepustí. Ono samotné téma sbírání hub působí ponuře - temný les

Petra Dvořáková: Sítě

Petra Dvořáková se v českém prostředí proslavila zejména knihou Já jsem hlad, která pojednávala o poruchách příjmu potravy. Na kontě má mimo jiné také výbornou vesnickou prózu "Dědina". Ve své publikaci Sítě se opět zabývá více psychologickým tématem a to, jak avizuje v podnázvu, problémy sebevědomí. Dílo sestává ze tří rozličných příběhů. V prvním sledujeme hlavní hrdinku, která má přítele a z předchozího vztahu syna. Sledujeme její postupný vývoj, kterým ji provází psycholog, k němuž chodí na terapie. Druhý příběh pojednává o rodině, která je velice silně věřící. Děj je nám zprostředkován především očima manželky, která si dopisuje s knězem a hledá řešení manželské krize. Poslední vyprávění je o vypočítavosti ve zdravotnictví. Sledujeme v něm rozklad osobnosti. Bývalé zdravotní sestry, která je pro peníze a úspěch ochotná udělat téměř cokoli. Zatímco Dvořáková ve svém díle Dědina excelovala, Sítě jsou mizerný průměr. Četla jsem je bezmála tři měsíce, prokládala jinou li

Lauren Oliver: Zmizelé dívky

Lauren Oliver se řadí mezi mladé autorky. Oliver je pseudonym, vlastní jméno zní Schreter. Jedná se o americkou autorku, což je poznat i na prostředí, ve kterém se děj jejích knih odehrává. V České republice vyšlo jako první její dílo Chvíle před koncem, které má i svou filmovou verzi. Následovala řada dalších knih. Autorka se ve své tvorbě zaměřuje na středoškolačky. Jedná se o tzv. literaturu young adult. Příběh Zmizelých dívek pojednává o dvou sestrách - Daře a Nick. Jedna je oheň, druhá voda. Obě jsou opačné, přesto nerozlučné. Po autonehodě, kterou Dara ošklivě odnese, se snaží najít k sobě znovu cestu. Do toho se rozbíhá pátrání po malé holčičce Madeleine, po které se slehla zem. Podaří se sestrám znovu obnovit ztracenou blízkost? Najde se děvčátko? Lauren Oliver má vytříbený sloh a krásnou stylistiku. Do jaké míry je to dáno jejím talentem a do jaké kvalitou překladu a bohatostí češtiny, netuším, neboť s originálem jsem tu čest neměla. Nicméně číst texty Oliver je doslova balz