Přeskočit na hlavní obsah

Jiří Hájíček: Rybí krev

Mé první setkání s Hájíčkem a jeho Zloději zelených koní bylo pěkné. Ráda na tu knihu vzpomínám. Dobře se četla, děj byl zajímavý a uteklo to rychle. Do dalších jeho knih se mi však moc nechtělo právě kvůli označení venkovská próza. K Rybí krvi (držitelka ceny Magnesia Litera z roku 2013) jsem se tak dostala až nyní a našeho druhého „setkání“ rozhodně nelituji.
Rybí krev popisuje život na venkově. Hana se po řadě let strávených v cizině, kdy zcestovala svět, vrací k otci, který je po operaci, aby mu pomohla v době rekonvalescence. Dostihnou ji tak vzpomínky na dětství a nedořešené vztahy.
Hájíček píše sice stroze, ale čtivě. Všechno potřebné je řečeno nebo naznačeno a vesnické prostředí krásně vykresleno. Jedná se o českého autora, který umí nenásilně zaujmout bez toho, aby se vnucoval. Čtenář začne číst, ale autor jako zkušený rybář uplete přesně tak silnou síť na své úlovky, jak je potřeba a pak už je pozdě se z příběhu vymanit. Jde ho jen dočíst.
První polovina kniha, kdy Hana chodila na střední školu, řešila maturitu, kamarádky, kluky a trápila se kvůli své rodné vesnici byla na výbornou. V druhé půlce už příběh ztrácel dech, točil se pořád dokola. Navíc zatímco v první polovině knihy mi chování hlavní hrdinky dávalo relativně smysl, v druhé části se mi zdálo, že to Hájíčkovi trochu uteklo a Hana se nechovala úplně smysluplně a moc jsem ani nerozuměla jejím motivacím. Závěr byl trochu urychleně odbitý.
Jiří Hájíček nicméně přesvědčil. Jako vypravěč je velice zručný, což už dokázal ve Zloději zelených koní (ta byla posléze i zfilmovaná) a umí navodit věrohodnou atmosféru. Hlubší prokreslení hlavní postavy by však neuškodilo. Už se těším na četbu jeho dalších knih z venkovského prostředí.

Hodnocení: 80%

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Viktorie Hanišová: Houbařka

Viktorie Hanišová patří do nové generace českých autorů a autorek. Debutovala v roce 2015 s knihou Anežka. Houbařka je její druhý román a momentálně se připravuje nová kniha Rekonstrukce, která by měla vyjít tohoto roku. Houbařka je příběh o pětadvacetileté ženě, která žije na Šumavě v rozpadajícím se letním sídle, zchátralé chalupě. Celé dny tráví v lesích, kde sbírá houby, které pak prodává za pár korun v místní restauraci. Z živoření ji vytrhne až smrt matky. Ta spolu se zničeným domem dává věci do pohybu a vytahuje staré kostlivce ze skříně. Minulost, před kterou nikdo neuteče. Viktorie Hanišová napsala působivé dílo. Děj plyne lehce, kniha se čte dobře. Hanišová není přehnaně tajemná a zároveň nemá potřebu všechno polopaticky vysvětlovat. Spoléhá na čtenáře. Kniha není přehnaně náročná, ale ani vyloženě oddychová. Za to pravděpodobně může i náročnost tématu. Jedná se o temný příběh, jehož tísnivá atmosféra dolehne a nepustí. Ono samotné téma sbírání hub působí ponuře - temný les

Petra Dvořáková: Sítě

Petra Dvořáková se v českém prostředí proslavila zejména knihou Já jsem hlad, která pojednávala o poruchách příjmu potravy. Na kontě má mimo jiné také výbornou vesnickou prózu "Dědina". Ve své publikaci Sítě se opět zabývá více psychologickým tématem a to, jak avizuje v podnázvu, problémy sebevědomí. Dílo sestává ze tří rozličných příběhů. V prvním sledujeme hlavní hrdinku, která má přítele a z předchozího vztahu syna. Sledujeme její postupný vývoj, kterým ji provází psycholog, k němuž chodí na terapie. Druhý příběh pojednává o rodině, která je velice silně věřící. Děj je nám zprostředkován především očima manželky, která si dopisuje s knězem a hledá řešení manželské krize. Poslední vyprávění je o vypočítavosti ve zdravotnictví. Sledujeme v něm rozklad osobnosti. Bývalé zdravotní sestry, která je pro peníze a úspěch ochotná udělat téměř cokoli. Zatímco Dvořáková ve svém díle Dědina excelovala, Sítě jsou mizerný průměr. Četla jsem je bezmála tři měsíce, prokládala jinou li

Lauren Oliver: Zmizelé dívky

Lauren Oliver se řadí mezi mladé autorky. Oliver je pseudonym, vlastní jméno zní Schreter. Jedná se o americkou autorku, což je poznat i na prostředí, ve kterém se děj jejích knih odehrává. V České republice vyšlo jako první její dílo Chvíle před koncem, které má i svou filmovou verzi. Následovala řada dalších knih. Autorka se ve své tvorbě zaměřuje na středoškolačky. Jedná se o tzv. literaturu young adult. Příběh Zmizelých dívek pojednává o dvou sestrách - Daře a Nick. Jedna je oheň, druhá voda. Obě jsou opačné, přesto nerozlučné. Po autonehodě, kterou Dara ošklivě odnese, se snaží najít k sobě znovu cestu. Do toho se rozbíhá pátrání po malé holčičce Madeleine, po které se slehla zem. Podaří se sestrám znovu obnovit ztracenou blízkost? Najde se děvčátko? Lauren Oliver má vytříbený sloh a krásnou stylistiku. Do jaké míry je to dáno jejím talentem a do jaké kvalitou překladu a bohatostí češtiny, netuším, neboť s originálem jsem tu čest neměla. Nicméně číst texty Oliver je doslova balz